Retinol, witamina A i co tam jeszcze….

Część wszytkim. Dzisiejszym tematem jest witamina A. Jej nazwą potoczną jest retinol. Prowitamina witaminy A – betakaroten, znajduje się w żywności pochodzenia roślinnego. Natomiast „gotowa” witamina A jest w pokarmie pochodzenia zwierzęcego. Przedawnienie prowitaminy Betakarotenu nie jest szkodliwe, w przeciwieństwie do witaminy A, ale o tym dopiero w przyszłym tygodniu.



Organizm potrzebuje jej średnio 1 mg na dzień. Najpopularnieszym źródłem witaminy A jest tran  (10mg na 100g). Występuje również w watróbce drobiowej (10mg na 100g), w wątróbce wołowej (7.5 mg na 100g) i w wątróbce wieprzowej  (3mg na 100). Jeśli ktoś nie przepada za tymi  źródłami witaminy A lub nie praktykuje produktów zwierzęcych, to jest jeszcze jest trochę naturalnych źródeł, którymi są:

  • marchew (1.8mg na 100g)
  • natka pietruszki (1 mg na 100g)
  • masło  (0.9mg na 100g)
  • żółtka  (0.8mg na 100g)
  • ser żółty (0.4 mg na 100g)
  • śmietanka 18% ( 0.15 mg na 100g)
  • sałata (0.14 mg na 100g)



    Po przyswojeniu informacji, gdzie witaminy A jedt i ile, możemy przejść do funkcji, jaką pełni ta witamina. Zaczniemy od tegi, że rettional wchodzi w skład barwnika wzrokowego (dla ciekawskich nazywa się on rodopsyna), która występuje w pręciakch oka, czyli ta część oka, która dostosowuje się do widzenia w ciemności. Retional jest również antyoksydantem, czyli zmniejsza ilość wolnych rodników w organizmie. Jego inną funkcją jest syntetyzowanie glikoprotein oraz działają podobnie do hormonów steroidowych, które pomagają transkprypcji genów. Co więcej pełnia rolę wzrostową oraz funkcje rozwoju.

Co i jak z hipowitaminozą, hiperwitaminozą oraz prowitaminą

Zanim zacznę tłumaczyć co, jak i dlaczego z witaminami chciałabym wyjaśnić kilka pojęć, czyli hipowitaminoza, hiperwitaminoza oraz prowitamina.



Hipowitaminoza jest to niedobór danej witaminy w organizmie.



Hiperwitaminoza to przedawanie danej witaminy, jest uwazana za stan chorbowy.

Czytaj dalej „Co i jak z hipowitaminozą, hiperwitaminozą oraz prowitaminą”

Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki

Pierwszą rzeczą o której przez pewien okres czasu będę pisać, będą to witaminy. Zacznijmy najpierw czym są? Witaminy to związki, które są niejednorodne patrząc okiem chemika. Jednak są niezbędne do właściwego działania organizmu.



Ich zapotrzebowanie przez organizm są podawane w mikrogramach (µg) oraz miligramach (mg) na jeden dzień. 10 µg to 0.01 mg.



Witaminy można podzielić na to, w jakich substancjach się rozpuszczają. Wyróżnia się dwir grupy: rozpuszczalne w wodzie oraz rozpuszczalne w tłuszcze. Do tej pierwszej grupy zaliczane są witaminy A, grupy D, E oraz K. Zaś do drugiej – witamina C oraz witaminyz rodziny B.



Wspólnym funkcjami dla wszytkich witamin to bycie koenzymem w procesach metabolicznych, są  biologicznie czynne oraz za naturalnymi oksydantami.

Każdej witaminie będą poświęcone dwa wpisy. W pierwszym z nich będzie omawaina jakie jest ich codzienna dawka, by organizm mógł prawidłowo funkcjonować, gdzie wstępuje wraz z dawkami na 100 gram lub milimetrów, będę starać się również wypisywać dla jakich osób mogą być bardziej wskazane (np. dla kobiet w ciąży) oraz jakie są inne ich nazwy, które mogą być ich synonimami. A drugim zaś wpisie będzie ich rola w organizmie, objawy hipowitaminozy, objawy hiperwitamonizy oraz ewentualnie choroby z nimi związane.

Kilka słów wstępu

Witam wszystkich serdecznie na moim świeżopowstałym blogu o tematyce zdrowotnej. Tematyka będzie obejmować między innymi witaminy (występowanie, dzienna dawka, skutki hipowitaminozy, hiperwitamiozy oraz ewentualnych chorób), mikorelementy, makroelementy, rolę wody w organizmie, wysiłek fizyczny czy różne substancje (na przykład błonnik) potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oczywiście przed każdym, większym tematem, będzie odrębny wpis wprowadzenia oraz wyjaśniania najważniejszych terminów, które będą mogły zostawić wykorzystane w późniejszych wpisach. Wpisy będą dodawane regularne dodawane w niedziele o godzinie 17. Mam nadzieję, ze blog przypadnie wam do gustu.

Create your website at WordPress.com
Rozpocznij